Van den Tweel Vastgoed streeft naar kwalitatief hoogwaardig vastgoed

Van den Tweel Vastgoed streeft naar kwalitatief hoogwaardig vastgoed https://www.stadinbedrijf.nl/actueel/van-den-tweel-streeft-naar-kwalitatief-hoogwaardig-vastgoed/

Stad in Bedrijf - editie december 2020
Door: Marco Jansen

 
In een tijd waarin e-commerce de boventoon voert zijn er te veel winkels. Om mensen toch naar stad of dorp te trekken moet een concentratie van divers winkelaanbod zijn in het centrum en een ombouw van winkels tot woningen aan de rand van het centrum. ,,Onze missie is: het glas is halfvol!”
 
NIJKERK - Aan het roer van het concern, de Van den Tweel Groep, staat Gerard van den Tweel. De directeur-eigenaar is de derde generatie van de familie, die in 1905 als kruidenier begon. Van flessensorteerder tot vastgoedmagnaat onderneemt hij al 52 jaar. Zoon George (46), de vierde generatie, is directeur Vastgoed. Omdat deze tak belangrijker is geworden binnen het bedrijf, is Goossen Luytjes in 2020 begonnen als vastgoedbeheerder. De Harderwijker (44) is het aanspreekpunt van de vastgoedportefeuille.
 
Gerard van den Tweel, in oktober 76 jaar geworden, spreekt bevlogen over zijn concern. Dat bestaat o.a. uit supermarkten, slijterijen en winkelcentra in Midden-Nederland, een grenswinkel in Enschede van 4000 m2, hotel het Ampt van Nijkerk, evenementenlocatie Hart van Holland in Nijkerk. Ook is hij eigenaar van koffiegroothandel EuroKoffie in Enschede.  Daarnaast bestaat de vastgoedtak al tientallen jaren. Deze is volop in ontwikkeling. In 2018 heeft Van den Tweel zeven supermarkten in het Caribisch gebied verkocht. Zoon George: ,,De handelsactiviteiten op de Antillen zijn beëindigd. Daarna hebben we vooral in Nijkerk fors geïnvesteerd in vastgoed om het centrum nog beter en mooier te maken.” In Nijkerk is Van den Tweel inmiddels eigenaar van meer dan 40 (winkel)panden. Gerard: ,,We gaan ons nu specialiseren in de bouw van nieuwe supermarkten, winkelcentra en woningbouw. Onze vastgoedportefeuille is gericht op het nieuwe normaal. ”
 
Met het internet als concurrent van fysieke winkels en toename van online aankopen in coronatijd krimpt de winkelstraat in. Gerard: ,,Online gebeurt veel meer, dat heeft een enorme vlucht genomen. Je ziet ook de combinatie van fysiek winkelen en op internet bestellen, zoals Albert Heijn en de Jumbo doen. Ook krijg je in deze tijd veel relocaties: het verplaatsen van winkels. Winkels die vroeger op een goede plek aan de rand van het centrum zaten, zijn nu niet meer levensvatbaar. We trekken winkels die op een minder gunstige locatie zitten naar een plek waar winkels en horeca een fun functie hebben.” Huurder Mannenmode Van den Brandhof is daar een voorbeeld van. Luytjes: ,,Die kledingwinkel specialiseert zich op de nieuwe locatie in een groot aanbod van herenkleding – pakken en vrijetijdskleding. Hier kan hij zijn product beter verkopen op een voor hem geschikte locatie. Bij leegkomende panden zonder winkelfunctie denkt de gemeente mee om er een woon- of maatschappelijke functie aan te geven. Gerard van den Tweel: ,,Het ex-Blokkerpand op de Langestraat dat onlangs is aangekocht krijgt twaalf appartementen in plaats van tien. De winkelfunctie komt te vervallen en centraliseren we naar een A-locatie. Het centrum wordt compacter. Een kleinere winkelroute is nu de kracht, maar je moet wel een divers aanbod houden om de consument naar je stad te trekken. De buitenschil ga je ombouwen naar de functie van zowel winkelen als wonen. Dat geldt niet alleen voor Nijkerk, maar voor alle winkelgebieden die we ontwikkelen.”
 
Bij het aantrekkelijk maken van winkelcentra heeft Van den Tweel Vastgoed een belangrijke rol. Daar geeft de uitgesproken Nijkerker graag zijn visie op. ,,Het wijkwinkelcentrum Paasbos is levensvatbaar: van de twaalf winkels is er niet één leeg. Dat is heel anders dan Oosterpoort, waar 10% van de winkels leeg staat. Mensen moeten het leuk vinden om naar je centrum te komen; het fun element is belangrijk. Ze willen eten, drinken en recreëren. Nijkerk heeft aan het Plein een horecaplein met cafés, restaurants en terrassen. Bij de entree van het centrum, aan de Oosterpoort, kun je denken aan winkels met restaurantjes. Het ene plein wordt verbonden met het andere door een divers winkelaanbod.”
De Eierhal in Nijkerk is door Aprisco vijf jaar geleden herbouwd inclusief een parkeerkelder voor ruim 300 auto’s. Nu C&A eruit is gegaan, wordt gericht gezocht naar een nieuwe huurder. Luytjes: “De bibliotheek zou een invulling kunnen zijn. Die zit nu buiten de kern. Reloceren we deze naar het centrum, dan krijg je een nieuwe stroom mensen en potentieel winkelpubliek.
 
Gerard van den Tweel doet een beroep op de consument om de middenstand overeind te houden. ,,De slogan is niet voor niets ‘Wees loyaal, koop lokaal.’ Dat beginnen mensen zich steeds meer te beseffen. Want zonder winkels heeft de binnenstad geen bestaansrecht meer.”
 
Woningbouw
Ontwikkelaar Van den Tweel bouwt ook volop woningen. In de nieuwe woonwijk Spaanse Leger (naast Intratuin) is een plan voor 350 woningen in totaal. Daar heeft Van den Tweel veel grond liggen, meer dan de helft van de grond in dit plan is van hem. Van den Tweel Vastgoed wil er zelf 50 luxe appartementen bouwen bij de entree. De plannen hiervoor zijn inmiddels klaar.
Daarnaast is hij bezig met het terrein naast Bronswerk (weiland). Hier komen in de eerste fase drie gebouwen met in totaal 141 appartementen (zorg en wonen, sociale en vrije sector).
In Voorthuizen is inmiddels begonnen met de bouw van elf appartementen. ,,Wij doen al het voorbereidende werk, en externe stedenbouwkundige bureaus werken voor en met ons.’’
 
De vastgoedafdeling heeft van a tot z alles in eigen beheer. Er is een goede relatie en wekelijks contact met de huurders. Luytjes, verantwoordelijk voor het operationele en commerciële deel, kan terugvallen op een eigen technische dienst voor onderhoud en reparaties. ,,We ontzorgen onze huurders en zijn er voor hen. Aan een storing geven we nog dezelfde dag gehoor. Onze onderhoudsploeg kan snel schakelen bij calamiteiten en lost het op.”
 
Goossen Luytjes: ,,De kracht van de winkelier is service, gastvrijheid en een uniek product. De consument moet het jou gunnen. De winkelier focust zich op zijn doelgroep, wij op kwalitatief hoogwaardig vastgoed. Dan hebben fysieke winkels zeker toekomst!”
 

Download  Vastgoedbeheerder Goossen Luytjes